Ondernemers en managers kunnen veel baat hebben bij dieetwijsheden, schrijft adviseur Nick Tasler op een blog op The Harvard Business Review.
Hier komen ze:
1. Neem een klein bord
Onderzoekers van de Cornell University in de staat New York ontdekten dat de grootte van een eetbord een van de beste voorspellers van obesitas is. Hoe groter, hoe meer je opschept. Wie een kleiner bord neemt, kan zonder veel inspanning zijn ‘inname’ van voedsel beperken.
Vertaald naar het bedrijfsleven: neem niet te veel hooi op je vork, of anders gezegd: houd niet te veel borden in de lucht. Tasler adviseert niet meer dan 4 prioriteiten te kiezen voor een kalenderjaar. Maak er één tot topprioriteit per kwartaal.
2. Eet morgen die bonbon
Stel, je hebt dat handjevol prioriteiten geformuleerd: wat doe je dan met al die andere goeie ideeën die jij en je collega’s nog hebben? Het is bijzonder demotiverend om die in de prullenbak te gooien.
Tasler adviseert een andere strategie: wie ooit een dieet heeft geprobeerd, weet dat het zinloos is om jezelf op te leggen dat je nooit meer chocola zult eten. Beter is het een realistisch, haalbaar doel te stellen, blijkt uit onderzoek van Nicole Mead van de Erasmus Universiteit. "Ik eet morgen die bonbon."
Met andere woorden: besluit om alternatieve prioriteiten niet weg te gooien, maar uit te stellen tot of te heroverwegen in het volgende kwartaal/jaar.
3. Vermijd het 'wat-maakt-het-uit-effect'
Stel, je bent op dieet, maar je zondigt gedurende de dag. Het begint bij een koekje bij de koffie. Maar tijdens de lunch eet je ook meer dan gepland. Op dat moment start vaak het zogeheten 'what-the-hell principe' op te spelen: het maakt toch niks meer uit.
Hetzelfde gebeurt dagelijks op kantoor: je had goede voornemens om je eindelijk te concentreren op die topprioriteit. Maar zodra je arriveerde vroegen telefoontjes, e-mails en medewerkers je onmiddellijke aandacht. Voordat je het weet, is er weer een dag voorbij.
Het devies van Tasler: blok helemaal aan het begin van de dag 10 tot 15 minuten vóór je ook maar iets doet. Dus kijk niet in in je mail. Praat niet met collega's. Concentreer je in die eerste minuten alléén maar op die ene topprioriteit voor het kwartaal. Je zult er verbaasd over staan, hoe snel die topprioriteit daadwerkelijk vorm krijgt. Zeker als je dit meerdere weken achter elkaar doet.
4. Omring je met slanke mensen
Obesitas is besmettelijk. Onderzoek van de Universiteit van Californië wijst uit dat als je vrienden dik zijn, de kans dat jij ook het bent, verdrievoudigt.
Veel bedrijven kennen een cultuur waarin het status geeft om het druk te hebben: je moet veel zaken omhanden hebben, en van de ene meeting naar de andere rennen. Maar dat is strijdig met het kiezen van prioriteiten.
Tasler raadt daarom ondernemers en managers aan om heel helder te communiceren: laat zien wat je topprioriteit is en delegeer opzichtig andere projecten aan je naaste medewerkers. Oók of misschien wel juist een project waarvan iedereen weet dat het je na aan het hart ligt. Dat laat namelijk zien dat prioriteren je ernst is.
En goed voorbeeld doet goed volgen. Bedrijfsgoeroe Michael Porter schreef het ooit al: de essentie van strategie is het kiezen wat je NIET doet. En afvallen doe je door iets NIET te eten.